23 juni 2013

Grønt støv - Sara Blædel


Der bliver travlhed i Drabsafdelingen på Københavns Politigård, da der i samme weekend indløber melding om to mord. En ung pige findes kvalt i Østre Anlæg, og en journalist er blevet dræbt i gården bag Royal Hotel. Kriminalassistent Louise Rick bliver koblet på sagen om den unge pige, men snart involveres hun også i opklaringen af det andet drab, da det viser sig, at hendes bedste veninde, Camilla Lind, som er kriminalreporter ved Morgenavisen, kendte den dræbte journalist og er opsat på at grave i sagen. Louise prøver at afholde veninden fra at involvere sig i noget, der måske er større, end hun kan overskue, men Camilla er ikke typen, der lytter til gode råd, når hun kan lugte en god historie, og da hun kontaktes af folk fra narkomiljøet, tager sagen en dramatisk vending.

Sådan står der på bagsiden af Sara Blædels første bog om Louise Rick og hendes veninde Camilla Lind. Jeg fik jo startet midt i serien med tredje bog, Kun ét liv, men det har nu ikke ødelagt min oplevelse af den første i rækken.
Bogen handler om Louise Rick, der sammen med resten af drabsafdelingen skal have løst to mord, der ikke hænger sammen - eller gør de? Også veninden Camilla bliver involveret i sagen, og pludselig står de ansigt til ansigt med de hårdeste folk fra narkomiljøet. Der må nu arbejdes sammen for at komme helt ind bag facaden i dette miljø og måske finde en skyldig i et af drabene - eller måske endda begge drab.
Sara Blædel er efter min mening super god til at skrive i et sprog som fænger hele vejen. Der har været sider i bogen, hvor jeg ikke har kunne lægge den fra mig, og især slutningen af bogen fanger virkelig. Som også tidligere nævnte i min anmeldelse af Kun ét liv, så bliver bogen aldrig rigtig uhyggelig. Og det er ment rigtig positivt fra min side. Jeg er ikke god til bøger der bliver for uhyggelige. Bogen her fortæller om de to mord, der er begået, uden at gå for meget i detaljer omkring, hvordan det præcis er foregået, og så er det ellers hele efterforskningen vi hører om. Der er masser af spænding, men aldrig uhygge... Så alt i alt en super god bog, som jeg kun vil anbefale til sommerferielæsningen.

God læselyst og god søndag :)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Jeg takker, bukker og nejer for kommentarer :)