06 marts 2014

Chili con carne - #1

- Første opskrift i projekt "Mad til to dage".







Jeg er netop startet på mit projekt: "Mad til to dage", som er et forsøg for mig om at få mere tid til andet end at stå i køknet. Når man har fået lille junior, så har man pludselig fået andre prioriteter. Desuden er det også et forsøg på at spare penge og på at mindre madspildet her i hjemmet. For jeg hader at smide mad ud, men det sker ind i mellem - desværre. På trods af dette, så hader jeg rester. At skulle spise det samme i to dage, er lidt kedeligt efter min mening. Derfor går dette ud på, at bruge samme grundopskrift i to dage og så lade noget nyt indgå til dagen efter.

Dagens ret står derfor på Chili con carne, og hele hemmeligheden i en god chili con carne, det må være chokoladen - for den gør virkelig underværker. I får lige opskriften her:

Opskrift - 4 pers.
1 løg
evt. 2 røde chilier
1 spsk. ekstra jomfruolivenolie
500 g hakket oksekød
2 fed hvidløg

1 tsk. stødt spidskommen
1 tsk. stødt koriander
1 stor dåse tomatpure (140 g) 

1 dl okse- eller kalvebouillon 
1 dåse hakkede tomater
1 dåse røde kidneybønner

ca. 25 g hakket mørk chokolade
salt og peber

Tilbehør: 

100 g græsk yoghurt
6 gulerødder 
tortillachips


1. Hak løget. Flæk chilierne, skrab kernerne ud, og hak chilierne fint (hvis den serveres for børn, kan dette udelades).
2. Varm olien i en stor gryde, og svits løg og kød et par minutter. Tilsæt chili, presset hvidløg og krydderier, og vend det hele godt sammen. Steg i ca. 10 min. 
3. Kom tomatpure, bouillon og hakkede tomater i gryden, og lad simre ved svag varme i ca. 10 min. Rør undervejs. 
4. Skyl og afdryp bønnerne. Tilsæt bønner, og lad simre i yderligere ca. 10 min. Tag gryden af varmen, og smag chilien til med mørk chokolade, salt og peber.
5. Skræl gulerødderne, og skær i strimler. Hak persillen, og drys over. Server chilien med græsk yoghurt, sprøde gulerødder og tortillachips.


I morgen står menuen på hjemmelavet tortillas med chili con carne og salat.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Jeg takker, bukker og nejer for kommentarer :)